kurucusu zenon'dur.
helen döneminde insanı en fazla yücelten düşüncedir.
evrenin kutsal otorite tarafından yönetildiğini savunurlar.
insanlar hem lokal hem dünya devletinin vatandaşıdır.
yaşamın amacı bilgeliğe ermektir.
2
+
-entiri.verilen_downvote
bu adın kökeni "direkli galeri"dir ( eski yunancada stoa). atina'da orada toplanırlardı.
yerler ve ortamlar:
okul, m.ö. 4. yüzyılda zenon, kleanthos, khrysippos tarafından kurulmuştur. ama epiktetos, seneca ve marcus aureliius'la milattan sonraki yıllara kadar uzanır.
m.s. 4 : seneca cordoba'da doğdu.
m.s. 49 : seneca neron'un hocası. / epiktetos'un phyrgia'da doğuşu.
m. s. 60-65 : seneca'nın lucilius'a mektuplar'ı ve öteki önemli yapıtları yazması.
m.s. 65 : seneca'nın neron'un emriyle intihar etmesi.
m. s. 89 : epiktetos'un nicopolis'e çekilmesi ve orada bir okul kurması.
m. s. 130'a doğru: epiktetos'un ölümü.
m. s. 121 : marcus aurelius'un doğumu.
m. s. 161-180 : marcus aurelius'un imparator olması. kendime bakışlar'ı kaleme alır.
180: marcus aurelius viyana'da ölür.
hakikat ile ilgili düşünceleri:
stoacılar için hakikat, akla uygun bir yaşamda yatar ve akla uygun yaşam aynı zamanda doğaya da uygundur. bilgece bir yaşam ruhun dinginliğini sağlar; koşullar ne olursa olsun bütünüyle iradeye bağlı bir yaşamdır bu.
önemli sözü :
" olayları birbirinden ayırmak gerekir: bize bağlı olanlar, bize bağlı olmayanlar." ( epiktetos)
felsefe tarihindeki yerleri:
stoacılık antik felsefenin en kalıcı ve en önemli okullarından biridir. önce yunanistan'da mantık, fizik ve psikolojinin bir araya gelmesiyle pratik bir bilgelik aracılığıyla tam bir sistem oluşturmuştur. daha sonra roma'da özellikle ahlak ve bireyin kendini denetlemesi ön plana çıkmıştır. hıristiyanlığın yeniden yorumlandığı stoacı düşünce günümüze kadar çok etkili olmuş ve özellikle yaşamın olumsuzluklarına, kötülüklerine karşı ahlaksal bir tavır olarak anlaşılmıştır.
kaynak :roger-pol droit/ kısa felsefe tarihi